شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

وبلاگ حاضر ،همیاریست برای مدیریت اخبار و اطلاعات هیئات مذهبی شهرستان بابل

پیوندها

بیانیه به مناسبت نیمه ماه مبارک رمضان

| پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۵ ب.ظ

بیانیه شورای هیئات مذهبی و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان مازندران به مناسبت نیمه ماه مبارک رمضان

در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان ـ که بهترین ماه های خداست ـ خانه امیرالمؤمنین و فاطمه علیهماالسلام میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اکبر پیامبر اکرم(ص)، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور کرد.

هنگامی که امام حسن علیه السلام به دنیا آمد، رسول اکرم(ص) در سفر بودند و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) چشم به راه بازگشت ایشان، پیامبر(ص) پس از مراجعت از سفر، طبق معمول ابتدا به خانه فاطمه علیهاالسلام وارد شد. هنگامی که خبر تولد نوزاد را به ایشان دادند، شادمانی وجود حضرت را فرا گرفت.

هنگامی که کودک را نزد پیامبر(ص) آوردند، حضرت رو  به حضرت علی علیه السلام کرده، فرمود: «آیا او را نام گذاری کرده ای؟» عرض کرد: «من در نام گذاری وی بر شما پیشی نمی گیرم». رسول خدا(ص) فرمود: «من هم در نام گذاری بر خداوند سبقت نمی جویم». در این هنگام جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خداوند تو را فرمان داده که نام پسر هارون، «شبر» را بر او بگذاری». حضرت فرمود: «زبان من عربی است». جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و پیامبر(ص) او را «حسن» نامید.

می توان گفت بهترین و شادترین دوران زندگانی امام حسن علیه السلام همان دورانی است که با رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم گذشت. امام حسن علیه السلام حدود هفت سال و شش ماه از عمر شریفش را در کنار جد بزرگوارش سپری نمود و از محبت های بی دریغ و بسیار ایشان بهره برد. علاقه و محبت پیامبر(ص) به حسن و حسین علیه السلام به جایی رسیده بود که آن دو کودک را «ریحانه» می خواند و در جواب یکی از صحابه که عرض کرد: «ای رسول خدا، آیا ایشان را دوست داری؟»، فرمود: «چگونه ایشان را دوست ندارم این دو تن گل های خوش بوی من از دنیا هستند و من آن دو را می بویم»، و همین مضمون را درباره امام حسن علیه السلام فرمودند: «به راستی که او گل خوش بوی من در دنیاست و به راستی که این پسر من سیّد و آقاست».

بزرگی منش و سترگی روح آن امام، چندان بود که پیامبر بزرگ اسلام(ص) او را با کمی سن، در برخی از عهدنامه ها گواه میگرفت. آن گاه که پیامبر به امر خدا، با اهل نجران، به مباهله برخاست، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) و فاطمه علیهاالسلام را نیز به فرمان خدای، همراه خویش برد و آیه تطهیر در پاک دامنی آن گرامیان فرود آمد.

حضرت امام حسن علیه السلام از نظر صورت و سیرت در بین ائمه اطهار علیهم السلام شبیه ترین آنان به رسول گرامی اسلام(ص). وقتی امام حسن علیه السلام به دنیا آمد شباهت بسیاری به جد بزرگوارش داشت و این شباهت بعدها در چهره، رفتار و گفتار آن حضرت بیشتر نمایان شد. علاوه بر چهره جذاب و نورانی، راه رفتن و صحبت کردن حضرت نیز مانند پیامبر(ص) بود. حُسنِ خلق، کرامت، جوان مردی، یتیم نوازی و دیگر سجایای اخلاقی را نیز آن حضرت از جدّ گرامی اش به ارث برده بود. شیخ مفید در کتاب معروف خود، ارشاد، آورده است: «و حسن علیه السلام چنان بود که از نظر خلقت و سیرت و سیادت شبیه ترین مردم به رسول خدا بود».

شورای هیئات مذهبی استان مازندران ضمن تبریک ولادت با سعادت دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و فرزند ارشد امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، از تمامی هیئات مذهبی و برگزار کنندگان مراسم جشن نیمه ماه مبارک رمضان انتظار دارد ضمن محتوا بخشی و برنامه ریزی هر چه با شکوهتر برگزاری مراسم و دعوت از سخنرانان توانمند و مشهور با رعایت شعائر و آداب اسلامی در جشن ها و برنامه ها نسبت به پاکیزگی، چراغانی و آذین بندی شهر و روستاها تمهیدات لازم را بعمل آورند.

شورای هیئات مذهبی - ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان مازندران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی