شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

وبلاگ حاضر ،همیاریست برای مدیریت اخبار و اطلاعات هیئات مذهبی شهرستان بابل

پیوندها

ماهنامه خیمه

| پنجشنبه, ۴ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۳۸ ب.ظ

صد و دهمین «خیمه» به اربعین رسید

صد و دهمین شماره ماهنامه «خیمه» در آستانه اربعین حسینی منتشر شد.

 

شماره ۱۱۰ «خیمه» با گزارشی مفصل از حاشیه و متن کنگره جهانی «خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» شروع می‌شود؛ «برای تقریب؛ علیه تکفیر» به قلم یونس تسلیمی از هم صدایی ۶۰۰ عالم شیعه و سنی در کنگره‌ای تحت اشراف دو مرجع تقلید شیعه، آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، سخن می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری تشکل های دینی کشور (تی دی ام) شماره ۱۱۰ «خیمه» با گزارشی مفصل از حاشیه و متن کنگره جهانی «خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» شروع می‌شود؛ «برای تقریب؛ علیه تکفیر» به قلم یونس تسلیمی از هم صدایی ۶۰۰ عالم شیعه و سنی در کنگره‌ای تحت اشراف دو مرجع تقلید شیعه، آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، سخن می‌گوید.

در ادامه صفحات خبری خیمه گزارشی از معدود مراسم‌هایی که در بزرگداشت جرج جرداق برپا شده بود می‌خوانید. مراسم «غوامض بحر معنا» که در مجتمع سرچشمه و با پیام علامه حکیمی برگزار شد در شکوه سخن مردی مسیحی بود که علامه حکیمی کتاب او را کامل‌ترین اثر بعد از «الغدیر» معرفی کرد.

سرویس هنر و ادبیات آیینی این شماره خیمه به سیر تحول و تطور در شعر هیئت به قلم دکتر محمدرضا سنگری و گفت‌وگو با سیدمحمدجواد شرافت درباره عقلانیت و معرفت در شعر هیئت اختصاص یافته است.

جابر عناصری نیز در این شماره یاد «حاج کربلایی علی‌اکبر عابد‌پور» از شبیه‌خوانان برجسته استان مازندران را گرامی می‌دارد و در گفت وگو با حسین پارسایی، نیم‌نگاهی به اجتماع آیینی اصحاب فرهنگ و هنر شده که در مراسمی به نام «سوگ چامه‌‌ها» با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بوده است.

ماهنامه خیمه در بخش جامعه پرونده‌ ویژه‌ای درباره زیارت اربعین که در آن مسائل مختلف پیاده روی زائران را از حیث امنیتی، رفاهی، فرهنگی، فقهی و... بررسی کرده است. در این پرونده محمد‌حسین صالح‌آبادی، پژوهشگر علوم حدیث مقاله‌ای تحت عنوان اربعین؛ یادمان نخستین زیارت امام حسین(ع) در دو بخش. خش اول این مقاله به بررسی جایگاه عدد چهل در متون دینی پرداخته و وبخش دوم متون مربوط به اربعین حسینی(ع) را تحلیل کرده است.

محسن حسام مظاهری نیز تجربه زیسته‌ خود از سفر اربعین را برای مخاطبان خیمه نوشته است. محمدحسین قدیری‌ابیانه هم در بخش جامعه خیمه از دستاوردهای بین المللی میعادگاه جهانی عاشقان امام حسین(ع) نوشته است.

در ادامه پرونده ویژه اربعین خیمه حیمدرضا غریب‌رضا، رئیس مؤسسه گفت‌وگوی دینی، از یک نگاهی فراگیر به اربعین حسینی با خیمه گفت‌وگو کرده و از بعد بین‌المللی به‌عنوان مدیریت رابط انسانی مسئله اربعین را بررسی کرده است.

یکی از قسمت‌های مهم این پرونده میزگرد خیمه با حضور زائران از نقاط مختلف جهان است. این مطلب را می‌توانید تحت عنوان «هرچه ما در این مسیر دیدیم زیبایی بود» بخوانید.

حجت‌الاسلام نجم‌الدین طبسی نیز پیاده‌روی اربعین را بزرگ‌ترین راهپیمایی در طول تاریخ خوانده و از منظر احادیث و روایات همایش اربعین را توصیف کرده است.

خیمه در پرونده ویژه خود برای اربعین حسینی(ع) نه تنها رویکردی تحلیلی داشته بلکه مطالبی کاربردی برای مسافران اربعین فراهم کرده است. از توشه سفر و زمان حرکت و آن‌چه برای یک زائر اربعین لازم است گرفته تا زیرساخت‌های فراهم شده و فعالیت سازمان‌های دولتی عراقی و ایرانی.

حسینیه شماره ۱۱۰ خمیه کلاس درس اخلاق «آیت‌الله علی‌اکبر رشاد» شئون و شرایط تعظیم و تعزیت شعائر حسینی را می‌توانید بخوانید. معرفی هیئت صالحین محبان اهل بیت رسول‌الله نیز از دیگر مطالب این سرویس است.

زینبیه، دیگر سرویس ماهنامه خیمه است که مسائل زنان و دغدغه‌های فرهنگی بانوان را از ابعاد متفاوتی بررسی می‌کند. در این شماره و ابتدای این بخش یکی از فرهیختگان و مفاخر زنان مسلمان معاصر «بانو مجتهده امین» معرفی شده و در ادامه نتایج واکاوی و تحلیل خطبه‌های حضرت زینب در جریان قیام خونین اباعبدالله(ع) ارائه شده است. یکی دیگر از بخش‌های سرویس حسینیه مقاله‌ای از سوی سارا شریعتی است در باب دین‌داری زنانه.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی