شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

شورای هیئات مذهبی شهرستان بابل

وبلاگ حاضر ،همیاریست برای مدیریت اخبار و اطلاعات هیئات مذهبی شهرستان بابل

پیوندها

بیانیه شورای هیئات مذهبی و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان مازندران به مناسبت شب قدر

«شب قدر» شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نازل شده است و فضیلت عبادت در این شب از تمام شبها بیشتر است. در این شب مقدرات یک سال انسان معین می گردد. از با فضیلت ترین اعمال در چنین شبی «احیاء» می باشد که به معنای پاس داشتن یک شب تا صبح است. پس جا دارد که در چنین شبی انسان از اعمال زشت خود استغفار نماید چرا که شب توبه است و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص خود قرار می دهد. لسان الغیب سروده است:

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی     آن شب قدر که این تازه براتم دادند

هاتف آن روز به من مژده این دولت داد      که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند

به جرأت می توان گفت برجسته ترین آیات قرآن در مورد شب قدر و فضیلت آن است که خداوند متعال می فرماید: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. و از شب قدر چه آگاهت کرد. شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است. در آن شب فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان برای هر کاری که مقرر شده است فرود می آیند. آن شب تا دم صبح صلح و سلام است.

از جمله دلایل فضیلت شب قدر بلکه والاترین جنبه فضیلت آن نزول قرآن کریم در این شب می باشد که به صورت یک باره بر قلب مقدس پیامبر اعظم (ص) نازل گردید و در بقیه عمر مبارک ایشان به صورت تدریجی انجام گرفت. قرآن کریم یکی از علل فضیلت ماه رمضان را همین معنا برشمرده و می فرماید: (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان)؛ «ماه رمضانی که قرآن را در آن فرو فرستادیم؛ کتابی که مردم را راهبر و متضمن دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است.قرآن کریم علت دیگر فضیلت این شب بزرگ را تعیین مقدرات انسان قلمداد نموده و می فرماید: (انّا انزلناه فی لیلة مبارکة انّا کنّا منذرین - فیها یفرق کل امر حکیم)؛ «ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود».

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش بندگان خود قرار داده است. پیامبر اعظم (ص) در روایتی وجود شب قدر را غایت لطف خدا به امت خویش برشمرده، می فرماید:  به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است. یکى از آن پنج این است که چون شب اول ماه رمضان شود خداى عزوجل به آنان نظر کند و هر کس مورد توجه خداى شد هرگز او را عذاب نخواهد فرمود. دوم آنکه بوى دهانشان بهنگام عصر نزد خداى عزوجل از مشک خوشبوتر باشد. سوم آنکه فرشتگان شبانه روز براى آنان طلب آمرزش کنند. چهارم آنکه خداى عزوجل بهشت را مأمور فرماید که براى بندگانم آمرزش بطلب و خود را براى آنان بیاراى تا مگر خستگى و آزار دنیا از جانشان بدر آید و به بهشت و پذیرائى من در آیند. پنجم آنکه چون شب آخر فرا رسد همگى آنان آمرزیده شوند، مردی گفت: یا رسول ا... در شب قدر؟ پیامبر(ص) فرمود: مگر نمی دانی که کارگران هر گاه کارشان تمام شود، مزد به آنها میدهند.

 

شورای هیئات مذهبی و ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان مازندران ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم مؤمن و خداجوی ایران اسلامی، توفیق درک فیوضات بیکران شب‌های قدر را از خداوند تبارک و تعالی برای این ملت مسئلت دارد و سالروز ضربت خوردن و شهادت امام اول شیعیان و پیشوای عدالت‌خواهان جهان را به محضر امام عصر عجل‌ا... تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و ملت حقیقت‌جوی و بویژه مسئولین تشکلهای دینی و هیئات مذهبی کشورمان تسلیت و تعزیت می‌گوید.

شورای هیئات مذهبی- ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان مازندران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی